9 stappen: hoe zet ik social media succesvol in voor mijn bedrijf? 
“Ik moet ook echt aan de slag met social media, maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken…” Ik heb het al meerdere malen voorbij horen komen in gesprekken met klanten. En ze hebben gelijk, want ook al ben je zelf niet actief op social media, je (potentiële) klanten zijn het wel. Maar waar te beginnen? Random berichtjes zonder een bepaalde gedachte erachter zetten geen zoden aan de dijk. Een goede voorbereiding waarbij je nadenkt over een strategie en de juiste inzet van social media is ontzettend belangrijk. Aan de hand van 9 stappen leg ik uit hoe je op een praktische manier social media succesvol inzet voor je bedrijf.


1. Bepaal je doel

Wat voor doel wil je bereiken met de inzet van social media? Wil je je volgers informeren, tot actie aanzetten of je naamsbekendheid vergroten? Voordat je start moet je je doel vaststellen, want elk doel vraagt om andere content. Heb geduld en verwacht niet direct resultaat, het heeft echt even z’n tijd nodig. Maar hoe beter je nadenkt over de inzet van social media, hoe eerder je resultaten boek.


2. Doe onderzoek

Ga naar de websites van een aantal concurrenten en check welke social media kanalen zij inzetten. Zit daar een lijn in? Kijk naar de kanalen en de tone-of-voice die ze gebruiken. Je ziet meteen wat werkt en niet werk door naar het aantal likes en reacties te kijken. Kijk ook eens naar ondernemers die dezelfde doelgroep bedienen. Welke content plaatsen ze en hoe vaak? Door de concurrentie te onderzoeken heb je een beeld van de kanalen die veelal gebruikt worden in jouw branche en wat voor content er geplaatst wordt.


3. Bepaal je doelgroep

Wie wil jij bereiken met je berichten op social media? Breng je potentiële lezerspubliek in kaart. Stel vast wat er speelt bij de belangrijkste en eventueel secundaire doelgroepen. Denk hierbij aan hun interesses en aan welke informatie ze behoefte zouden kunnen hebben. Je doelgroep heeft veel overlap met je beoogde doel. Als je bijvoorbeeld wilt informeren, dan richt je je op een brede doelgroep. Wil je je doelgroep aanzetten tot actie? Dan moet je je echt richten op een kleinere doelgroep die direct geïnteresseerd is, of kan zijn, in jouw dienst of product.


4. Bepaal je boodschap 

Wat wil je vertellen aan je doelgroep? Veel ondernemers vinden het lastig om inhoud te creëren voor hun social media berichten. Maar dit hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je hebt expertise op een bepaald gebied en kan met je ervaring en kennis genoeg leuke content delen. Kijk eens met andere ogen naar de gesprekken met je klanten. Welke vragen komen vaak naar voren? Zet die vragen om in tips! Gebruik de inspiratie die je hebt opgedaan bij je onderzoek (stap 2) en ga in op de actualiteiten.

 


 

5. Kies je kanalen

Welke kanalen zijn het meest geschikt voor jouw doel, doelgroep, boodschap en bedrijf? Durf ook de keuze te maken om voor één of twee kanalen te gaan in plaats van zes, je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Dit geeft je juist de ruimte om helemaal voor die kanalen te gaan en ze tot in de puntjes te verzorgen. Je kunt echt de diepte in gaan en daadwerkelijk contact leggen met je doelgroep. Maar welk kanaal gebruik je voor waarvoor? Hieronder volgt een uiteenzetting van een aantal belangrijke social media kanalen.

  • Twitter: korte berichtjes van max. 140 tekens waarin je een mededeling doet, een tip geeft, een vraag stelt of doorgeeft wat je aan het doen bent of waar je bent. “Ik moet/ga een boek uitbrengen.”
  • Facebook: berichtjes waarbij je vertelt waar je bent geweest, hoe dat was, je ervaringen uitwisselt, tips toelicht, beeld gebruikt en vraagt om een mening van de lezer. Je kan het zien als een miniblog. “Ik heb een boek uitgebracht.”
  • Youtube: filmpjes waarin je kunt laten zien wat je doet, een evenement kunt laten herbeleven of een handleiding kunt geven. “Bekijk hier mijn boekpresentatie!”
  • 

LinkedIn: een zakelijk netwerk dat je gebruikt om jezelf te profileren met datgene waarin je goed bent om zo via mensen die jij kent, een bredere doelgroep te bereiken. “Ik heb een heel interessant boek geschreven over iets waar ik heel veel van weet.”
  • Instagram: door middel van mooi vormgegeven foto’s kan je bedrijfsactiviteiten in kaart brengen, sfeerbeleving creëren, campagne- of events tot gespreksonderwerp maken of bedrijfslocaties promoten. “Vandaag schrijf ik hoofdstuk 4 van mijn nieuwe boek op deze mooie locatie”.

Maak gebruik van de handige infographic van Salesforce om de juiste keuze te maken. De infographic toont de belangrijke feiten en cijfers van twaalf social media kanalen.


6. Maak een planning

Maak een planning in de vorm van een contentkalender, waarin je vastlegt welk bericht je wanneer en op welk kanaal plaatst. Zo haal je de druk weg bij jezelf en hoef je niet bang te zijn voor een inspiratieloos bericht. In de contentkalender markeer je ook belangrijke feestdagen, gedenkdagen, jubilea en interessante ‘dagen van’ zodat je hier goed op kunt inspelen. Bedenk daarnaast een rits aan tips en volg nieuwssites en blogs met wetenswaardigheden die voor jouw doelgroep van belang zijn.


7. Maak je social mediaprofielen aantrekkelijk

Richt, afhankelijk van je keuze voor de social mediakanalen, je profielen in. Zorg voor een heldere (marketing)boodschap die je op al je profielen in de beschrijving van jouw pagina uitdraagt. Kies ook voor alle kanalen dezelfde profielfoto. Voor de herkenbaarheid is een eenduidige boodschap en look-and-feel heel belangrijk!


8. Go for it! 

Nadat je alles goed hebt ingericht kun je echt online. Het belangrijkste is om altijd je doel en doelgroep voor ogen te houden. In het begin is het misschien nog best lastig, maar door je ogen goed open te houden en gewoon te proberen kom je een heel eind. Op een gegeven moment voel je wat het beste bij je past en wat werkt voor je doelgroep. Op basis van de resultaten scherp je je berichten en acties steeds verder aan.


9. Meet je resultaten 

Het is niet altijd even makkelijk te bepalen hoeveel je social media daadwerkelijk oplevert. Maar je kunt wel zien of je berichten iets teweeg brengen, bijvoorbeeld door te kijken naar: het aantal reacties en likes, stijging websitebezoek, het aantal volgers, hoe vaak je genoemd wordt en de daadwerkelijke afname van je product of dienst via je website.

 

Volg deze tips, gun het tijd, en je zult zien dat de inzet van social media je iets oplevert. Heb je zelf geen tijd voor je social media, of heb je hulp nodig bij het opstellen van een social media plan? Neem contact op met ViA Annemarie!