Waarom je website een belangrijk onderdeel
van je online communicatiestrategie is

 

Jij bent met je bedrijf constant in beweging, maar beweegt je website wel met je mee? In deze ‘snelle’ tijd razen de ontwikkelingen op digitaal gebied in een enorm hoog tempo aan ons voorbij. Op het gebied van online communicatie is contentmarketing één van de belangrijkste pijlers. Het is de kunst om relevante en waardevolle content die precies aansluit bij de behoeften van je doelgroep te delen op je website. In deze blog leg ik je uit waarom je website een belangrijk onderdeel is van je online communicatiestrategie.

 

Ik werk natuurlijk veel online en zie regelmatig websites voorbij komen die snakken naar een update. Jammer, want dit kan nadelige gevolgen hebben voor je business. Stel je voor dat je favoriete krant elke dag een exacte kopie was van de dag ervoor, week na week, maand na maand. Het zou dan niet lang duren voordat je stopt met het kopen van de krant. Hetzelfde principe gaat op voor bezoekers van je website. Als de inhoud van je website niet regelmatig wordt aangepast en up to date is, zullen de bezoekers afhaken. Je bent dus nooit ‘klaar’ met je website!

 

Een website is een investering, dus het is enorm belangrijk dat deze investering maximaal wordt benut. Wanneer je de moeite en uitgaven hebt gedaan om een website te (laten) maken, dan is het van groot belang dat je deze site ook goed onderhoud. Een website is niet langer statisch, maar juist zeer dynamisch. Regelmatige beoordeling van de effectiviteit, inhoud en uitstraling zal je helpen om je site interessant en levendig te houden. De website kan dynamisch worden gemaakt door het plaatsen van blogs, nieuwsberichten, tweets, foto’s, filmpjes en leuke acties. Niet alleen interessant voor je bezoekers, maar je website wordt ook relevanter voor Google. Hoe vaker je je website update, hoe hoger je in de Google ranking eindigt.

 

Sta je er wel eens bij stil hoeveel onderhoud jouw website nodig heeft? Ondernemers zijn meestal zo druk bezig met hun bedrijf te runnen, dat hun website updaten of aanpassen vaak niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Daarnaast merk ik ook dat ondernemers en organisaties soms het overzicht een beetje kwijt zijn. Voorkom fouten en check hoe jij ervoor staat met dit lijstje.

 


1. Onderhoud

Je host verzorgt de verbinding en de ruimte, verder niets. Je hebt zelf de website gemaakt, of je hebt een webbouwer in de arm genomen. Maar wie verzorgt het onderhoud? Als er geen afspraken zijn gemaakt over een onderhoudscontract, dan kun je niet verwachten dat je website ook wordt bijgehouden.

 

2. Updates
Updates vallen normaal gesproken onder een onderhoudscontract (mits je die hebt afgesloten met je webbouwer). Grote kans dat de gebruikte plugins op jouw website af en toe een update moeten krijgen. Maar wie houdt de meldingen van de updates in de gaten? Doet je webbouwer dat, of moet je dat zelf doen?

 

3. Verversen agenda en content  

Op veel websites staan data, jaartallen en geplande bijeenkomsten. Denk eraan dat je niet alleen moet letten op je lopende teksten, maar ook op bijvoorbeeld bevestigingen die je automatisch verstuurd. Vervang je prijslijsten minstens één keer per jaar. Niet per se omdat je de prijzen verhoogt, maar om het document te voorzien van het goede jaartal (titel én documentnaam). En heb je ooit een prijs gehanteerd voor een leuke actie, maar is die actie al lang en breed verlopen? Dan is het wel zo handig om je oude, hogere tarief, weer te vermelden. Maak dus regelmatig een rondje op je website om te checken of alles nog up to date is.

 

4. Blogs en nieuwsberichten
Leuk die tabbladen ‘Blogs’ of ‘Nieuwsberichten’, maar wie gaat de teksten schrijven en wie plaatst ze? Zijn er afspraken over? Hoe irritant is het als je webbouwer de eerstkomende twee dagen geen tijd heeft om jouw tekst op je site te plaatsen. Voorkom misverstanden; zet de afspraken op papier en maak een planning voor je nieuwsberichten en blogs

 

5. Look & feel 
Geef jij je website regelmatig een frisse nieuwe look? Websites halen voordeel uit visuele aanpassingen om een nieuwe look te creëren en de bezoekers geïnteresseerd te houden. Nieuwe foto’s of filmpjes van producten of een gezellige foto van de werknemers kunnen wonderen verrichten. Een boodschap in een ander jasje steken kan ook helpen om vernieuwde interesse op te wekken voor je diensten en producten.

 

Hulp nodig?
Kom je na het lezen van deze blog tot de conclusie dat je het beheer van jouw website nog niet helemaal goed hebt afgedekt of er gewoonweg geen tijd voor hebt? Bedenk dan dat je niet voor alle details bij je webbouwer hoeft te zijn. Neem contact op met ViA Annemarie!